יום רביעי, 3 במאי 2017

לאיפיון "תקופת הראשית" של החינוך העברי בארץ ישראל

ד"ר דוד שחר
לאיפיון 'תקופת הראשית' של החינוך העברי בארץ ישראל
הראייה ההיסטורית מעמידה את העבר ומסבירה אותו כתהליך, כלומר – כמעבר רציף ממצב למצב וחדירתו של מצב אחד למצב שני. ראייה היסטורית מעין זו גורסת כי כל מצב קשור לקודמו, מתוקף ההמשכיות בזמן. ברם,הראייה ההיסטורית אינה מתמקדת רק במשך ההיסטורי שבו מוצמד תוכן מסוים למאורעות הבאים זה בעקבות זה, אלא היא גם מבקשת ליצור סדר היסטורי מכוח יחסים של משמעות ושל זמן. היא בוררת וקובעת משמעויות, קושרת מעשה לטעם המעשה, אירוע לסיבתו, או בלשונו של הפילוסוף וההיסטוריון נתן רוטנשטרייך, כורכת יחד תיאור של התרחשויות וזמני התרחשויות עם משמעויותיהם.[1]
צירוף זה של עקיבת המאורעות, תוכנם ומשמעויותיהם הוא יפה ומועיל למתודולוגיה הנוהגת בחקר ההיסטוריה של חלוקת מהלך ההתרחשויות ההיסטוריות לתקופות, היינו לפרקים מוגדרים ברצף האירועים ההיסטוריים, מה שקרוי פריודיזציה (תיקוף), שהוא גם דפוס קבוע וטבוע עמוק בתודעה ההיסטורית.
הפריודיזציה אשר המחקר ההיסטורי לא ייתכן בלעדיה נובעת מפרשנות שמאמץ ההיסטוריון או מאסכולה כלשהי של היסטוריונים ביחס לרצף אירועים ומהלכם, היא מרכזת משמעויות לכדי חטיבות שלמות ומוגדרות, ומחלקת את רצף ההתרחשויות בזמן לתקופות, על שום ההבדלים שהיא מוצאת בהן. מבחינה מתודולוגית הפריודיזציה משמעה בחירה באמות מידה וקטגוריות מסוימות, שעל פיהן מייחסים חשיבות למאורעות מסוימים המהווים מהפכים בולטים וציוני דרך משמעותיים. מחד גיסא הפריודיזציה מתבטאת בקביעתה של שנה מסוימת כתחילתה של תקופה היסטורית, ומאידך גיסא קביעתה של שנה אחרת כסיומה של התקופה.
אין ספק ביחס לחשיבותה של הפריודיזציה ההיסטורית; היא משקפת את מהותה של המחשבה ההיסטורית, ומבהירה גם את אופייה המיוחד של גיזרת זמן התפתחותי. אף על פי כן, למרות החשיבות שמייחסים לפריודיזציה, היא מהווה סלע מחלוקת בין היסטוריונים, והינה אחת הבעיות שהיסטוריונים מתלבטים בה; ולא בכדי.[2] חלוקת ההיסטוריה לתקופות ולתקופות משנה הינה כאמור בעיה עקרונית המותנית בתפיסה היסטוריוסופית, בשיקולים מתודולוגיים, בשיפוטים ערכיים ובגישות תרבותיות שעשויים להיות מוקד לחילוקי דעות בין היסטוריונים. זאת ועוד: המציאות ההיסטורית  מתאפיינת ברבגוניות  של דפוסי חיים, שינויים בלתי פוסקים החלים בהם ומעברים תמידיים מדפוס אחד למשנהו, ולכן יש לעתים קושי לציין בוודאות שנה מסוימת כתחילתה של תקופה היסטורית, ושנה שניתן לציינה בוודאות כסיומה של תקופה. היציאה מתקופה אחת והכניסה לתקופה אחרת מתאפיינת לעתים בהדרגתיות מבחינת תוכנה, מיקומה וקצבה ועל כן יש קושי לדבר עליה כעל מהלך חד החותך זמן אחד מזמן אחר. מכאן, קביעות נחרצות של התחלות וסיומים של תקופות עשויות לעוות ולא לשקף בצורה נכונה ומאוזנת את מהלך ההתפתחויות והאירועים ההיסטוריים כפי שהתרחשו באמת.
במחקר ההיסטורי של תולדות היישוב והציונות ניתן למצוא ביטוי להתלבטות ההיסטוריוגרפית בשאלת הפריודיזציה. למרות ריבוי המחקרים על תקופה זו של טרום מדינה, לא רבים עסקו בסוגיית הפריודיזציה של תקופת היישוב ולעתים העיסוק בה היה רק כבדרך אגב.[3] חוקרים שנגעו בסוגיה זו התמקדו לרוב בחלוקה פריודית על פי העליות לארץ ישראל שהן בחזקת "קווי תיחום טבעיים שנוח להשתמש בהם".[4] חוקרים מעטים שהתמקדו בסוגייה זו בתולדות היישוב, התמקדו בה מנקודת מבט ספציפית  - כלכלית[5] או התיישבותית.[6] היבט נוסף בסוגיית הפריודיזציה של תולדות היישוב, שבה מעט המחקר ההיסטורי לגעת קשורה למושג "ראשית". דיון יחיד במושג זה מצוי במאמרו של החוקר יחיעם וייץ העוסק בשאלת הפריודיזציה של שנותיה הראשונות של מדינת ישראל.[7] את ה"ראשית" הוא רואה כמושג שעשוי להיות פרובלמטי ומתעתע, אך חשוב מבחינה היסטוריוגרפית, כמייצג קו גבול בין עידן ראשון, בראשיתי, לעידן שני, שונה כבר ממה שמתבטא בראשוניות.
הנה אפוא, למושג "ראשית" חשיבות מנקודת המבט ההיסטוריוגרפית והמתודולוגית, וחשיבותו גם נעוצה במימד הפוזיטיביסטי ביחס למהלכם ולטיבם של התהליכים ההיסטוריים שבהם המחקר ההיסטורי עוסק. בדברים שלהלן נעמוד על "תקופת הראשית" של החינוך העברי בארץ ישראל, כהיבט נוסף בסוגיית הפריודיזציה של תולדות היישוב והציונות בארץ ישראל, בתחום החינוך.
השנים 1882 ועד 1918, כתאריכי פתיחה וסיום, מגדירים "תקופה" – תקופת הראשית של החינוך העברי בארץ ישראל שהתקיימה תחת השלטון העות'מני.בתהליכים דינמיים ומורכבים קיים קושי ידוע להצביע על תיחום ברור וחד-משמעי של תקופות. ברם, לתקופה זו היו כמה מאפיינים ייחודיים והבדלים איכותיים שונים לעומת התקופות שלפניה ושאחריה, הקובעים את ייחודה כ"תקופת ראשית". מנקודת המבט של המחקר ההיסטורי, יש טעם מיוחד בהתמקדות בשלב ההיסטורי הראשון של יצירת מערכת תרבותית מורכבת כמו מערכת החינוך העברית; זהו שלב שבו התקבלו ההחלטות המשמעותיות ביותר בנוגע למושאיה, ובו נקבעו דפוסים בסיסיים שהכתיבו את מגמותיה ואת תיפקודיה ונקבעה דמותה לעתיד לבוא. על פי רוב, תסיסה רעיונית היא ממאפייניו של השלב הראשוני במהפיכות חברתיות ותרבותיות, שבו פועלים מנסחי המצע הרעיוני החדש ומורי הדרך הרוחניים. לדור השני של המהפיכה, כפי שמציין הסוציולוג יוחנן פרס, לא נותר אלא לתקן, לפרש, או לעדכן, אך לא לחדש.[8] אין כוונה לקבוע שהמערכת מגיעה לשלב סטטי,אלא לטעון שקצב השינויים הוא איטי יותר או פחות חד-משמעי ממה שהיה בשלב העיצוב הראשוני. השינויים הללו, למרות חשיבותם בדינמיקה החברתית והתרבותית, אינם מבטאים תמורות רדיקליות במבנים האידיאולוגיים הקיימים, אלא משקפים תהליכים של עדכון ושל התאמה לצרכים ולתנאים המשתנים.
שנת 1882 נבחרת כנקודת ההתחלה, מפני שממנה מתחילה שיבת ציון המודרנית שראשיתה ההתיישבות החקלאית בארץ ישראל. לכן, היא מהווה ציון דרך משמעותי ופרשת דרכים לאומית ראשונה בקשר שבין האידיאולוגיה הציונית לארץ ישראל. מפנה זה בתולדות ישראל, שהחל עם ראשיתה של חיבת ציון, הורגש ביישוב היהודי בארץ ישראל יותר מאשר בכל מקום אחר. כאן ניכרה בעליל ראשיתה של תקופה חדשה, תקופת היאחזותו המחודשת של עם ישראל בארצו. תקופה זו, שראשיתה בעלייה הראשונה והמשכה בעלייה השנייה, לא רק שהביאה אלפי עולים והגדילה את היישוב בארץ ישראל – היתה בה גם קריאת תיגר כלפי הגורל ההיסטורי הגלותי ורצון לחולל מהפיכה ולהתחיל מחדש את "תולדות ישראל בארצו".  בשתי העליות הללו ובפעולותיהן בארץ ניתן לזהות שילוב של אידיאולוגיה מהפכנית עם מרד אישי. על אף ההבדלים ברקע ובגישות בין העליות הללו, אפשר לראות בשתיהן דמיון רב בין הגשמת אידיאולוגיה קולקטיבית לבין הגשמת שאיפות אישיות ופרטיות. צירוף הכוח המהפכני הזה עם הפתיחות והעדר מוסדות מחייבים ביישוב איפשר ועודד יצירה וחידוש.[9]
שנת 1882 היתה גם השנה שבה חלה ראשיתו של החינוך העברי החדש בארץ ישראל. כבר עם תחילת ההתיישבות החקלאית בארץ קמה תשתית אידיאולוגית לעשייה החינוכית ולפעילות היוצרת של המורים, בני העליות הראשונות. אמנם, בשלב הזה לחינוך העברי אין עדיין משנה חינוכית סדורה והוא התבסס על ה"חדר" הגלותי, אולם יש לו סמלי זהות לאומיים חדשים, בתוך מערכת הערכים והסמלים החדשה שהלכה ונוצרה וביטאה את ייחודה של התרבות הארצישראלית שהתחילה להיווצר.[10] בעקבות התהליכים והתמורות החברתיים-תרבותיים, הדמוגרפיים והכלכליים, האידיאולוגיים והפוליטיים נפתחו אפשרויות חדשות בתקופה זו של מעבר ושל ייחודיות; "זוהי תקופה שבה משמשים בערבוביה ישן וחדש, מסורת ומשבר, ונורמות שונות וסותרות מתקיימות זו בצד זו; תקופה של ניסוי וביקוש, של המשכיות והתהוות. מאחר ואין דגמים קודמים, שניתן ללכת לאורם, יש ליצור מחדש. ייחודה מתבטא בעיקר בהעמדת השאלות, בגישושים ובניסוי, בצורך העמוק לתור אחר פתרונות חדשים".[11] הניסיונות הראשונים בדרכי חינוך חדשות בארץ ישראל נערכו בדיעבד בנסיבות חברתיות נוחות, בעידן של חיפושי דרך פדגוגיים והתהוות מסגרת חברתית אשר נאותה לקבל את החדש. דפוסים רבים וחדשים במערכת החינוך העברית הלכו ונקבעו עד מלחמת העולם הראשונה.
משנת 1918 החלה "תקופה חדשה שהחינוך העברי ניצב בפתחה", כהגדרתו של יוסף לוריא שהיה מראשי המורים העבריים.[12] בשנת 1918 התחלף השלטון העות'מני והחלה תקופת השלטון הבריטי. ההבדלים במבנה הפוליטי, הכלכלי והחברתי, בהשקפות העולם, במטרות ובתרבות של כל אחד מהמשטרים האלה היו רבים וניכרים מאוד, והם יצרו סביבה ששינתה את פניה תכלית שינוי מתקופה לתקופה, ותמורות אלו השפיעו רבות על מערכת החינוך העברי.
זאת ועוד: עם ראשית ימי הבית הלאומי החלה התגבשותה והתמסדותה של הנהגה יישובית כללית, החלה פוליטיזציה מפלגתית והכוונה ממסדית של החינוך העברי וכינונה של מדיניות חינוכית מחייבת. הלכו והתרבו סוכני המקצוע ומספרם של המורים שקיבלו הכשרה פדגוגית מלאה הלך ורב. לימים, תביעות הממשלה הבריטית ממערכת החינוך העברית ימצאו הד בשאיפותיה הבורגניות של האוכלוסייה העירונית הגדלה, שדרשה ממוסדות החינוך השכלה מערבית בנוסף להכשרה מקצועית. משטר הזרמים בחינוך העברי, שהחל להתהוות משנת 1920, יערער על כלליותו של החינוך ויערער את שליטת המורים העבריים על תהליך החינוך.
אמנם, מראשית ימי הבית הלאומי המשיך הלהט המהפכני להפעיל את המורים העבריים והם נשארו נחושים בשאיפתם להיות שליחי המהפיכה הציונית. עם זאת, המאפיינים של התקופה שהחלה בשנת 1918 – יחוללו ויסמלו מפנה בהתפתחות דמותו של החינוך. אם בתקופה שעד 1918 היו בידי המורים העבריים אפשרויות ניכרות לפתח יוזמות פדגוגיות עצמיות ולהגשימן – אפשרויות אלה הלכו והתמעטו ככל שהפעילות החינוכית הוכנסה לתוך מסגרות המחייבות את המורים ואת התלמידים כאחד. תקופת המהפיכה והמאבק חלפה והחל עידן חדש של ההסתגלות והמשא-ומתן.




[1] נ' רוטנשטרייך, זמן ומשמעות, תל אביב תשל"ד, עמ' 45. ראו גם: נ' רוטנשטרייך, "תאוצתו של הזמן ההיסטורי", אלפיים, 5, 1992.
[2] על הבעייתיות שבקביעת אמות-מידה לחלוקה לתקופות ולשלבים ראו: C. Prince, "Real, Imagine and Abstract: Worlds of the Past", Progress in Geography, 3 (1971),pp. 14-15
[3] י' וייץ, "קץ הראשית – לבירור המושג 'ראשית המדינה'", בתוך: י' וייץ (עורך), בין חזון לרוויזיה, מאה שנות היסטוריוגרפיה ציונית, ירושלים 1997, עמ' 218-217.
[4] י' וייץ, שם, עמ' 236.
[5] נ' גרוס, "הערות לעניין חלוקתן של תולדות היישוב בתקופת המנדט", קתדרה, 18 (תשמ"א), עמ' 177-174.
[6] ש' רייכמן, "פריודיזציה התיישבותית בתקופת היישוב והמדינה: אידיאולוגיה או נסיבות", בתוך: נ' גרץ, נקודות תצפית: תרבות וחברה בארץ ישראל, תל אביב תשמ"ח, עמ' 54-47.
[7] י' וייץ, שם.
[8] י' פרס, "תנועת הנוער היחלוצית", בתוך: ש"נ אייזנשטדט (עורך), המבנה החברתי של ישראל, ירושלים 1966, עמ' 132-112.
[9] י' גורני, "השינויים במבנה החברתי והפוליטי של העליה השניה בשנים 1914-1904", הציונות, א (תש"ל), עמ' 215; ד' כנעני, העליה השניה העובדת ויחסה לדת ולמסורת, תל-אביב תשל"ז, עמ' 93.
[10] ר' אלבוים-דרור, החינוך העברי בארץ ישראל, ירושלים תשמ"ו, א, עמ' 203.
[11] שם, עמ' 403.
[12] י' לוריא, החינוך בארץ ישראל - דין וחשבון, מחלקת החינוך בארץ ישראל, תרפ"א, עמ' 47. יוסף לוריא עלה לארץ בשנת 1907, לימד בגימנסיה הרצליה, משנת 1920 עמד בראש מחלקת החינוך של הוועד הלאומי.

גלגולו של חזון: חזון הגאולה הציוני בחיבור של תלמיד עברי משנת תרפ"ד ובהכרזת העצמאות של מדינת ישראל

ד"ר דוד שחר
גלגולו של חזון: הדמיון המעניין בין נוכחותו של חזון הגאולה הציוני בחיבור של תלמיד עברי משנת תרפ"ד ובהכרזת העצמאות של מדינת ישראל

עיון במקור היסטורי – חיבור משנת 1924, שכתב תלמיד בית ספר עברי בארץ ישראל מגלה דמיון מעניין בין נוכחותו של חזון הגאולה הציוני המקבל ביטוי בפסקאותיו הראשונות ובין חזון זה כפי שמקבל ביטוי בפסקאות הראשונות של הכרזת העצמאות. יש בדמיון זה משהו מן המפתיע, ואולי דבר-מה אירוני, כאשר מדובר על דמיון בין חיבורו של ילד לבין תעודה היסטורית שכתבוה אבות מדינת ישראל ומהווה מסמך מכונן של המדינה.
הכרזת העצמאות, ה' באייר תש"ח- 14.5.48, מציינת את השעה הגדולה שבה קמה מדינת ישראל והיא המסמך ההצהרתי שמעיד על הקמת מדינת ישראל והמסמך המכונן של המדינה. בתודעה הלאומית הישראלית מהווה הכרזת העצמאות מגילת עקרונות המתווה את יעדיה האידיאולוגיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
הכרזת העצמאות מבטאת בפסקאותיה הראשונות את התפיסה האידיאולוגית הציונית הקושרת בין העם היהודי וארץ ישראל ויוצרת קישור בין העם וארצו עם המפעל הציוני. באופן זה מוצג המפעל הציוני כגולת כותרת של ההיסטוריה היהודית המגיעה להשלמתה בקוממיות המתחדשת של העם בארצו.
באידיאולוגיה הציונית יש עיסוק נרחב בהיבטים שונים הנוגעים לייחודן של תולדות עם ישראל: מחד גיסא הרבגוניות של ההוויה היהודית ומאידך גיסא האחידות והרציפות בקיום היהודי לאורך הדורות, זיקות הגומלין הדיאלקטיות בין חורבן-גלות-וגאולה, הבעייתיות של חיי הגולה, ומשמעותו של תהליך השיבה והקוממיות הציונית של העם בארצו. בבירור שאלת גורלו של העם היהודי ודרכו ההיסטורית באה לידי ביטוי באידיאולוגיה הציונית התפיסה בדבר קיומה של אחדות אורגנית של העם היהודי שבתקופה הקדומה של בית ראשון ושני היתה לו היסטוריה "אמיתית", רבת פנים ונורמלית. העם היהודי גורש מארצו והתפזר ברחבי תבל וההיסטוריה שלו חדלה מלהיות אמיתית ונורמלית. אך למרות זאת המשיך להתקיים בו רצון לאומי משותף לחדש את חייו הלאומיים והריבוניים בארץ ישראל. עם הקוממיות הציונית בארץ ישראל שוב עשויה להיות לעם היהודי היסטוריה כבימי קדם. ההיסטוריה היהודית, לפי תפיסה זו, היא סיפור מעגל היסטורי של ריבונות-גלות-שיבה והיא אפוא נראטיב אידיאולוגי של העקירה מציון, קיצה המתחייב של הגלות והשיבה מגלות לקוממיות.
זהו חזון הגאולה הציוני הנשען על ההנחה שההיסטוריה של העם היהודי מכוונת ביסודה לתכלית של הגשמה ציונית בארץ ישראל ואלפיים שנות גלות היו סטייה מהיסטוריה טלאולוגית-נורמטיבית, ועל כן, עם השיבה – הודות לתפקידה הפעיל של הציונות, ייגאל העם היהודי וכך ייכנס שוב להיסטוריה.
חזון הגאולה הציוני היה מרכיב מהותי בתפיסה האידיאולוגית הציונית שהוטמעה בכל מערכות החיים של היישוב העברי בארץ ישראל, ובכלל זה החינוך העברי, בתקופה שלפני קום המדינה, והוא מילא תפקיד חשוב ביצירתו ובעיצובו של זיכרון קולקטיבי ובכינון של תודעה וזהות היסטורית לאומית. אין תימה אפוא שהוא מקבל ביטוי בחלק הפותח של הכרזת העצמאות.
בשנים שלפני קום המדינה, החינוך העברי בארץ ישראל פעל ברוח האידיאולוגיה הציונית והיה בין הגורמים המרכזיים שהשפיעו על הטמעת האידיאות הציוניות בקרב הנוער המתחנך בבית הספר העברי. כבר מראשיתו פעלו חלוציו – המורים העבריים – באופן מכוון ואינטנסיבי ליצור בקרב דור הבנים תודעה של השתייכות ויחס בלתי אמצעי לארץ ישראל כמולדת לאומית והכרת עבר לאומית. אין פלא, שמיתוסים ודימויים לאומיים שהם ממאפייניה של האידיאולוגיה הציונית קיבלו ביטוי בשירים ובחיבורים שכתבו ילדים ובני נוער. הם ראו אור בעלוני בתי הספר העבריים ובעיתוני ילדים ונוער  והם מהווים קולות ייחודיים בזהות הקולקטיבית הציונית.
דוגמה מעניינת לחזון הגאולה הציוני בכתיבתם של ילדים ובני נוער ניתן לראות בחיבורו של תלמיד כיתה ז', יעקב כץ שמו, שנושאו "אדמת עמנו". החיבור ראה אור ב"חברנו – עלון לענייני התלמידים" של ביה"ס תחכמוני בירושלים בשבט תרפ"ד- 1924, גיליון ג' (מצוי בכתב יד, בארכיון לחינוך יהודי, תיק 4.145/1). החיבור עוסק בבניין היישוב העברי על אדמת ארץ ישראל, בגאולת אדמותיה ובתפקידה של הקרן הקיימת ב"גאולת כל אדמתנו" ובהגשמת התקווה ש"ביום ההוא, היום שכל הארץ תהיה לנו ושבנו להיות עם חופשי וכביר כוח כבימי קדם".
בדומה להכרזת העצמאות, גם הפסקאות הפותחות של חבור זה מבטאות את התפיסה האידיאולוגית הציונית הקושרת בין העם היהודי וארץ ישראל ויוצרת קישור בין העם וארצו עם המפעל הציוני. קשה שלא להתרשם מהדמיון בין תוכנו ומבנהו של חזון הגאולה הציוני בחיבור זה ובין נוכחותו בהכרזת העצמאות, ומהדמיון הרב באמצעים הרטוריים שבאמצעותם חזון הגאולה הציוני מקבל ביטוי בשני מסמכים אלה: שימוש במושגים ואופני מבע הטיפוסיים לשיח האידיאולוגי הציוני, פאתוס ואידיאליזציה של החיים העבריים בארץ ישראל, רגשנות רבה, שימוש אינטנסיבי בלשון המבטאת אקטיביזם, ריבוי פעלים, ביטויים המתייחסים לזמן עתיד וסיומות המביעות מסר אופטימי.
נציג את הפסקאות הפותחות בשני המסמכים, זה מול זה, ונעמוד בהמשך על קווי הדמיון:


                 הכרזת העצמאות
                       "אדמת עמנו"
בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.
לאחר שהוגלה העם היהודי מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.
מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהיאחז במולדתם העתיקה; ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, וחלוצים, מעפילים ומגנים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית, בנו כפרים וערים, והקימו יישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקדמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית.
לפנים חי עמנו חיי מנוחה, חיי עם. אז ישב לו עמנו בארצו, ארץ ישראל ויעבוד את אדמתו, וילך בדרך הטוב והישר, בדרך השלום והאחוה. ויאהבו ד' ויתן לו גשמים בעתם וכוח לעבוד, ויעבוד ישראל את נחלתו וירא פרי רב בעמלו.
גם נביאים כבירי-רוח הקים ד' לעמנו וילמדוהו את הדרך אשר יבור לו האדם והעם לטוב לו ולזולתו. ולא עברו ימים רבים ושם עמנו יצא לתהלה בכל הארצות וידעו כל הגויים כי עם נבון ונבחר הוא ישראל. כך חי לו עמנו חיי שקט ושלווה בארץ.
ובימים ההם היו עוד הרבה עמים פראים בעולם. העמים האלה היו מכבדים רק את הכוח ואת האגרוף, ויעלו אויבים פראים על ארצו ויחריבוה ואת עמנו הטוב, אוהב השלום והצדק, הגלו מארצו.
רבות סבל ישראל בגולה. העמים אשר בארצותיהם שכן, הרדיפוהו, מנוחה הדרכיהו. הם חפצו כי ישכח עמנו את תורתו ואת ארצו. אך כל עמלם עלה בתוהו. עמנו לא שכח את תורתו וארצו וכל הימים הוא שואף לשוב אל הארץ האהובה עליו ולחיות בה.
הרב פעמים נסה עמנו לעזוב את הגלות ולשוב אל ארצו ולא הצליח, אולם עתה בימינו אלה החליט לאזור את כל כוחותיו ולכבוש את נחלת אבותיו. אחרי עבודה כבירה זכינו שארצנו תקרא שנית ארץ ישראל. הרבה הרבה יהודים באים מכל ארצות תבל ומתישבים בארצנו. עמנו יסד ומיסד מושבות וכפרים חדשים בארץ ומשנה לשנה מתרבה מספר האכרים העברים החיים מיבול אדמתם.

בשני המסמכים ארץ ישראל היא המקום בו קם העם היהודי ובו קיים חיים לאומיים וטבעיים. כך, באופן דומה מבוטאת בהם האידיאולוגיה הציונית הכורכת יחד בין העם היהודי וארץ ישראל ומדגישה את הקשר האימננטי ביניהם. בשני המסמכים מודגשת גם, במובן הערכי והכרונולוגי, הראשוניות של ארץ ישראל בהיסטוריה של העם היהודי ובעיצוב זהותו כישות לאומית.
בשני המסמכים מודגש באופן דומה שהעם היהודי הוגלה מארצו בכוח הזרוע, בניגוד מוחלט לרצונו. וכך נכפה על העם היהודי העבר ההיסטורי הגלותי.
גם לאחר שהוגלה העם היהודי מארצו והתפזר בארצות הגולה, לא חדלה להתקיים זיקתו לארצו. כך, בשני המסמכים מודגש שוב באופן דומה הקשר בין העם היהודי לארץ ישראל,  ומודגש גם שתקוותו של העם לשוב לארץ ישראל ולחדש בה את חייו העצמאיים לא אבדה מעולם.
בשני המסמכים תמונת הסיום של חזון הגאולה הציוני מתוארת באופן דומה בהצגת שיבה המונית של יהודים לארץ ישראל המחדשים את חייו החברתיים, התרבותיים והלאומיים של העם בארצו.
ראו לתת את הדעת לרטוריקה האידיאולוגית ולתובנת היסוד ההיסטוריוסופית-ציונית הגלומות בתמונות הסיום הללו של תחילת קצה של הגלות, מעין תבנית בעלת מסר כפול: במישור ההיסטוריוסופי יש כאן רצון להוכיח את נצחונו של העם היהודי למרות התלאות והמשברים שסבל לאורך ההיסטוריה, ובמישור האידיאולוגי יש כאן ניסיון מפורש להציג דגם היסטורי לאומי הנושא בתוכו מטען של ערכים לאומיים.
הלשון הגבוהה בשני המסמכים מבקשת לבטא בקול חגיגי את המשמעות הערכית של מציאות חדשה בלידתה ולהביע את התחושה ששיבת ציון המודרנית נושאת בקרבה בהכרח את העתיד של התקומה הלאומית השלמה. תולדות עם ישראל הן אפוא, סיפור מסגרת של ריבונות-גלות-שיבה, והגשמת הציונות באה לסגור את תמונת המעגל.


לסיכום, האם יש מקום לטענה שמא ברמה כזו או אחרת תמיד אפשר למצוא איזה שהוא דמיון או אנלוגיה מקריים, ולפיכך הדמיון בין חזון הגאולה הציוני בחיבור של ילד עברי ובין נוכחותו בהכרזת העצמאות הוא למעשה מקרי בלבד? כאמור, קשה שלא להתרשם מן הדמיון המעניין בין נוכחותו של חזון הגאולה הציוני בשני המסמכים, המתבטא בשניהם גם בתוכן ובמבנה דומים וגם באופני ביטוי רטוריים דומים הקשורים לאותו רקע היסטורי של לאומיות ציונית. היבטים אלה מוציאים מכלל אפשרות שמדובר בדמיון מקרי. זאת ועוד: דעות, רעיונות חזונות ודימויים אינם נוצרים ומתגבשים יש מאין, אלא הם פועל יוצא של "רוח הזמן", שכאילו מנחה אותם במעין יד נעלמה לכיוונים מסוימים. בהתייחס ל"רוח הזמן", רוחה של התקופה, המתבטא ברעיונות, בדעות והשקפות עולם משותפים, המאפיינים יחדיו תקופה היסטורית, יש אפוא הגיון בטענה העומדת כאן ביסוד הדברים שהוויה היסטורית משותפת יוצרת ומחזקת יסודות דומים ויכולה ליצור סגנונות חשיבה דומים. דומה שבאמצעות הפענוח שלה אפשר להבין טוב יותר את הדינמיקה ההיסטורית וגם את מבני העומק של התוצרים שלה. 

יום חמישי, 9 בפברואר 2017

הגיגים על אדם וזמן

ד"ר דוד שחר
הגיגים על אדם וזמן

דמות החיים האנושיים מעוצבת על ידי פעילות והוויה בזמן. האדם הוא ישות המתקיימת בזמן ונתונה בו ללא הרף להשפעות של תמורות הזמן. בעולם שאין בו כל התרחשות, פעולה, או תנועה כלשהי אין גם משמעות לזמן, והוא הדין גם בעולם דמיוני אחר, עולם שכל הפעולות בו מתרחשות בעת ובעונה אחת, ולכל פעולה יש משך ביצוע דומה, עולם שהכול מתרחש בו ללא הפוגה וכל אחת מההתרחשויות נשארת ללא שינוי.
הזמן הוא מושג חמקמק, בעייתי וקשה להגדרה, ומכאן מתבהר מדוע עולות  תדיר ביחס לטיבו של הזמן שאלות שונות. האם הזמן קיים במתכונת קבועה וכאובייקט שמחוץ לנו?כלום הזמן שוטף או כלום שוטפים המאורעות המתרחשים בזמן? כלום הזמן תלוי במאורעות או המאורעות תלויים בזמן? האם הזמן נמדד ונתפס על פי האירועים המתרחשים בו, או שהוא בעל מנגנון אוטומטי שאינו קשור בשינוי ובקביעות, ברצף ובהתמד, בעת ובעונה אחת? האם זמן הוא מצב ביניים השורר בין האירועים? האם הזמן הוא התמד האירועים?
דומה שניתן להתיר במידה מסוימת את המבוכה העולה מן השאלות הללו ביחס לטיבו של הזמן על ידי הבחנה בין "הזמן הטהור" ובין המאורעות או ההתרחשויות שהזמן משמש להן צורה. הזמן הטהור הוא הזמן הפיסיקלי הנמדד באמות מידה קבועות ומקובל כמוסכמה מלאכותית שהומצאה על ידי החברה האנושית. אנו משתמשים בזמן זה כדי למדוד, לחשב ולהבין באמצעותו תהליכים שונים ולכן לו עצמו אין משמעות ללא האירועים המאפשרים לנו לתפוס ולחוות אותו. הזמן הטהור או הזמן הפיסיקלי אינו אלא מעין כלי קיבול והמאורעות מתרחשים בתוך הזמן הזה. מכאן גם שהזמן הפיסיקלי אינו שוטף מטעם פשוט שאינו מציאות אלא צורה של תפיסת מציאות, והוא נתפס כרצף סטטי, אבסטרקטי, ריק וכמותי גרידא של רגעים חולפים.
בניגוד לזמן הפיסיקלי. מתקיים הזמן ההיסטורי,שהוא "זמן פסיכולוגי" או "זמן מוחשי" התופס את הזמן באמצעות ערכים אנושיים ולא בשיעורים אובייקטיביים המוגדרים באמות מידה קבועות. בסולם הייחודיות של הזמן, קודם הזמן הפיסיקלי קדימה הגיונית, בחינת זמן נמדד, לזמן ההיסטורי או המוחשי, המתוחם במימדים בעלי כיוון איכותי.                                                                                                
  הזמן ההיסטורי, המוחשי לפי מהותו, הוא אפוא זמן יחסי הנאמד בערכים משתנים בתדירות, כרצף דינמי ומוחשי, מלא ואיכותי של חיים משתנים, כתהליך ספונטני ויצירתי בחיים האישיים והחברתיים. זהו אפוא זמן הטרוגני ביסודו, זמן של התרחשות אירועים המאופיינים בתכונות מסוימות, ואשר כל האירועים בו שונים זה מזה.

כל חברה וכל פרט מונחים על פי תודעה של חיים היסטוריים. תפיסה זו נובעת מכך שהאדם או החברה רואים את חייהם כמהלך של חיים בעלי משמעות ובעלי כיוון. קדמוניות זו של תחושה היסטורית מושתתת על המבנה הנפשי-רוחני של האדם. האדם כיצור תבוני הוא היחיד מבן היצורים החיים אשר טבועה בו תחושת הזמן כמימד של הוויה ושל התפתחות וכמסגרת שיש למלא במשמעות. לכן, מעבר לשעון המודד את הזמן בדיוק באותו אופן לכאורה, ישנו שעון חשוב המשפיע יותר על חיינו והוא הזמן הפנימי שלנו, הזמן הקיים בתודעתו של האדם ומשפיע על חוויית הזמן הסובייקטיבית של כל אחד ואחד ומסביר מדוע כל אחד חווה אחרת את הזמן.
חוויית הזמן הסובייקטיבית היא המבטאת את המימד הייחודי של "הזמן הפנימי" שאותו ניתן לאפיין באמצעות ההגדרה שצוינה קודם של זמן פסיכולוגי או זמן מוחשי. זהו זמן הנאמד כאמור בערכים משתנים בחיים האישיים והחברתיים. מה משפיע על חוויית הזמן הסובייקטיבית? מדוע אנחנו חווים אחרת את הזמן ובאילו מקרים?
חוויית הזמן הסובייקטיבית היא חלק בלתי נפרד מהמודעות האנושית ומהמציאות הפסיכולוגית והיא מורכבת בו-זמנית מאירועי עבר, הווה ועתיד. כל היצורים חיים בתוך הזמן, אך רק לאדם יש מודעות לזמן המתפרש ומתפשט אל העבר ואל העתיד. על כך כתב הפילוסוף פרידריך ניטשה בחיבורו "כיצד מועילה ומזיקה ההיסטוריה לחיים", בהתייחסו לאדם כיצור היסטורי במהותו, "התבונן בעדר העובר לעיניך במרעהו; אין הוא יודע בין תמולו ליומו, מקפץ הוא אנה ואנה, לוחך, נח ומעכל וחוזר לקפץ, וכך מבוקר עד ערב ומדי יום ביומו, אסור בעבותות קצרים להנאה או העדר הנאה, אסור ביתד הרגע החולף. ומשום כך לעולם איננו לא מדוכדך ולא מואס". לעומת זה, "אין האדם מסוגל ללמוד את השכחה והוא תלוי בלי הרף בשרשרת העבר; ויהא רץ רחוק ככל שיוכל ויהא רץ מהר ככל שיוכל, השרשרת רצה עימו...הבהמות תחיינה באורח לא היסטורי והאדם, לעומת זאת, בגדר הנמנע הוא לגביו לחיות בלי שכחה, לחיות בלי זיכרונות. החיה מצויה בתהום הנשיה ובשל כך היא בעל חיים המתקיים בהווה מתמשך. חייו של האדם מאופיינים לעומת זאת על ידי קיום שונה בזמן. הוא אינו חי ברצף ההווה בלבד, אלא זוכר, מצפה ומחדש את משמעות ההווה שלו בזיכרון ובציפייה.
ביטויים נוספים לחוויית הזמן הסובייקטיבית כחלק בלתי נפרד  מהמודעות האנושית ומהמציאות הפסיכולוגית נמצא בהגיגים הבאים המדגימים גם באופן חד ונוקב את החמקמקות, היחסיות והמוחשיות של מושג הזמן.

מחר, ועוד מחר, ועוד מחר,
זוחל בצעד צב מיום ליום,
עד תג אחרון בספר הדורות;
וכל תמולינו לכסילים האירו
דרכם אל בור קברם. דעך, דעך, דעך, הנר!
חיים רק צל עובר; שחקן מסכן,
טופף טורף שעתו על הבימה
ואין לו זכר עוד; ספור-בדים הוא
ספרו אויל, מלא שאון וזעם,
ופשר אין.
(שקספיר, מקבת)

נקע גלגל הזמן, חרג מעל כנו;
אבוי לי כי עלי לשוב להתקינו!
(שקספיר, המלט)

ובינתיים מגיע יום והאדם נוכח או אומר כי מלאו לו שלושים שנה. הוא מכריז על נעוריו, אך יחד עם זאת הוא קובע את מקומו ביחס לזמן, הוא תופס את מקומו בו. הוא מבין כי הוא עומד בנקודה מסוימת בעקומה ומודה כי עליו להמשיך בה. הוא שייך לזמן, ובאימה התוקפת אותו עיניו רואות את האיום באויבו. המחר, הוא רצה את המחר, אף על פי שכל-כולו חייב היה לדחות אותו. מרד זה של הבשר הוא האבסורד. 
  (קאמי, המיתוס של סיזיפוס)

הנה, מודדים אנו איפוא את הזמן במידת המקום. אבל הן זהו בדיוק כאילו ביקשנו למדוד את המקום במידת הזמן, - ודבר זה יעשו רק בני-אדם בלתי-מדעיים לגמרי. מהמבורג לדאבוס, מהלך עשרים שעות הוא, - ברכבת. אבל ברגל? מהו המהלך? ובמחשבה? אף לא שנייה אחת! - - - - הן את המקום אנו חשים באברינו, בחוש הרואי ובחוש המישוש. ניחא. אבל איזהו אם-כן האבר של חוש הזמן שלנו? התואיל לומר לי זאת הפעם? הנה, יושב אתה כאן, איתן מושבך. אבל כיצד אנו רוצים למדוד משהו, שאין אנו עשויים להגיד עליו מאומה ולא-כלום. ואפילו לא תכונה אחת מתכונותיו! אומרים אנו: הזמן חולף. ניחא. יחלוף לו איפוא חלוף. אבל בשביל שנוכל למדוד אותו...המתן-נא! בשביל שיהיה בר-מדידה, היה עליו לחלוף בשוויון-המידה, והיכן זה נאמר, שכך הוא עושה? מבחינת תודעתנו אין הוא עושה כך, ואנו מניחים רק לשם הסדר, שכך הוא עושה, ומידותינו אינן אלא מוסכמות בלבד.            
(תומאס מאן, הר הקסמים)

מה משפיע על חוויית הזמן הסובייקטיבית ומדוע אנחנו חווים אחרת את הזמן? חוויית הזמן הפנימית והאישית מתייחסת אל הזמן הקיים אפוא בתודעתו של האדם והיא מורכבת כאמור בו-זמנית מאירועי עבר, הווה ועתיד. והזמן מקבל כמובן משמעות שונה ומהלך אחר עבור כל אדם ובעיקר מנקודת המבט של ההווה ביחס לעבר וביחס לעתיד. בהוויית הזמן אנחנו מרגישים בכל רגע של קיומנו מאפיין מיוחד של הזמן והוא ה"עכשיו". מאפיין זה יוצר לגבי האדם הבדל ברור בין העבר, שהוא כבר לא קיים, בלתי נגיש, בלתי ניתן לשינוי, לבין העתיד שלגביו איננו יודעים כלום, והוא עדיין פתוח, כשביניהם מפריד רגע ההווה הממשי שאותו אנחנו חשים באופן בלתי אמצעי.

לכאורה קל לבדוק את מושגי הזמן בערכים קבועים – אולי אבסולוטיים – שהרי נוהגים למדוד את המתרחש בימים, בחודשים או בשנים. ולמעשה, אין הדבר כך. מנקודת המבט ההיסטורית ומנקודת המבט הפנימית והאישית, אין שנה דומה במדויק לרעותה באורכה, אין חודש דומה לחברו, ואפילו תקופות בעלות אורך שווה אינן שוות זו לזו מבחינת אורכן בעיני מי שחי אותן, לומד עליהן או חוקר אותן. מנקודת המבט הפסיכולוגית, המוחשית או הנפשית,  על רקע הרציפות הזמנית בולטות לעתים שעות חותכות. אין שעה אחת מייצגת בהכרח מספר שווה של פעילויות מודעות המתרחשות בשעה אחרת. מכאן התחושה הידועה והמוכרת לעתים מזומנות שהזמן עובר לאט, ולעתים נראה כאילו הזמן רץ. הזמן הוא כמובן אותו הזמן אבל התפיסה הפסיכולוגית ביחס לגביו משתנה בהתאם לאירועים. יחסיות זו נובעת מתוך האינטנסיביות והדינמיות של המתרחש ומתוך סיבות שבתחושה סובייקטיבית.